شکست مدل صادراتی آلمان

شکست مدل صادراتی آلمان
بر اساس یک مطالعه جدید، کاهش همزمان صادرات به آمریکا و چین، ضعف‌های ساختاری عمیقی را در بزرگترین اقتصاد اروپا آشکار کرد.
کد خبر : ۱۸۰۴۳۷

به گزارش ایبنا، آلمان سابق بر این مشکلات صادراتی را در یک بازار مدیریت می‌کرد، اما در سال ۲۰۲۵، در این امر ناکام ماند.

با کاهش شدید ارسال محموله‌ها به آمریکا و تضعیف همزمان صادرات به چین که در داده‌های تجاری انعکاس یافت، مدل اقتصادی صادرات‌محور این کشور تحت فشار کم‌سابقه و همزمانی قرار گرفت که آلمان را به سمت کسری تجاری بی‌سابقه تقریبا ۹۰ میلیارد یورویی با چین سوق داد و شکنندگی فزاینده موقعیت تجارت جهانی این کشور را آشکار کرد.

موسسه اقتصادی آلمان (IW) در مطالعه جدیدی که توسط وزارت امور خارجه فدرال تامین مالی شده است، می‌نویسد: «روابط تجاری نزدیک فراآتلانتیک به دلیل سیاست تعرفه‌ای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تحت فشار قابل توجهی قرار گرفته است. این موضوع در حال حاضر در عملکرد صادراتی صنایع آلمان در سه فصل اول سال ۲۰۲۵ منعکس شده است.»

بر اساس این مطالعه، صادرات آلمان به آمریکا در سه فصل اول سال ۲۰۲۵ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۷.۸ درصد کاهش یافته که برخلاف رشد سالانه تقریبا پنج درصدی ثبت شده بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ است.

صادرات خودرو‌های آلمانی به آمریکا، ۱۴ درصد کاهش یافت، در حالی که صادرات ماشین‌آلات ۹.۵ درصد کاهش یافت، زیرا تعرفه‌های حداکثر ۵۰ درصدی بر فولاد، آلومینیوم و محصولات مرتبط اعمال شد.

این مطالعه هشدار داد از آنجایی که بعید است تعرفه‌های واردات آمریکا به این زودی‌ها به سطوح قبلی بازگردد، عملکرد صادرات در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۵ ممکن است نشان‌دهنده یک «وضعیت عادی جدید» برای تجارت آلمان با آمریکا باشد.

در حالی که صادرات کلی آلمان در سه فصل اول سال از نظر اسمی اندکی افزایش یافت، این مطالعه روشن می‌کند که این امر، تضعیف نگران‌کننده رقابت‌پذیری را پنهان می‌کند. در بخش‌های کلیدی، حجم صادرات چندین سال به عقب رانده شده است.

در صنایع مهم، صادرات آلمان به آمریکا به سطوحی که در سال ۲۰۲۲ یا حتی اوایل ۲۰۱۹ دیده می‌شد، بازگردانده شده است.

چین به مشکلات صادراتی آلمان افزود

در عین حال، آلمان با شوک ساختاری دومی از چین مواجه شده است.

در حالی که کاهش صادرات به آمریکا، با سیاست تجاری ارتباط مستقیمی دارد، کاهش صادرات به چین نشان دهنده تغییرات عمیق‌تر در اقتصاد جهانی و در قابلیت‌های صنعتی خود چین است. تولیدکنندگان چینی، به ویژه در بخش‌های خودرو و مهندسی مکانیک، به سرعت شکاف فناوری خود را با رقبای آلمانی کاهش داده‌اند و در برخی بخش‌ها، به طور فزاینده‌ای در همان سطح رقابت می‌کنند.

با افزایش واردات آلمان از چین، صادرات در جهت مخالف در حال کاهش است و کسری تجاری را به سمت اوج‌های تاریخی سوق می‌دهد.

چین در سال ۲۰۲۵، برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ از پنج بازار برتر صادراتی آلمان خارج می‌شود. طبق اعلام آژانس تجارت و سرمایه‌گذاری آلمان، تجارت و سرمایه‌گذاری آلمان (GTAI)، پیش‌بینی می‌شود صادرات امسال حدود ۱۰ درصد کاهش یابد و به تقریبا ۸۱ میلیارد یورو برسد.

این کاهش، چین را در میان مهمترین مقاصد کالا‌های آلمانی، در رتبه هفتم قرار می‌دهد و یک تغییر چشمگیر برای بازاری محسوب می‌شود که بیش از یک دهه بر چشم‌انداز صادراتی آلمان تسلط داشته است.

بر اساس گزارش یورونیوز، در حالی که پکن برای خودکفایی بیشتر و تولید داخلی تلاش می‌کند، صادرکنندگان آلمانی دفاع از سهم بازار را در جایی که زمانی مهمترین بازار رشد آنها بود، دشوارتر می‌یابند.

منبع: ایسنا

در موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز تهیه شد؛

مستند «سرمایه‌گریز»